کد مطلب:162876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:286

سخن مترجم
قَال َ رَسُول ُ اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: «حُسَیْن ٌ مِنِّی وَ أَنَا مِن ْ حُسَیْن »

در میان امّتهای گذشته تنها و فقط امّت پیامبر عظیم الشّأن اسلام است كه راه حق و حقیقت را طی می كند. و خداوند متعال درباره آن فرموده : (وَ مَن ْ یَبْتَغ ِ غَیْرَ الاسْلاَم ِ دِیناً فَلَن ْ یُقْبَل َ مِنْه ُ) [1] .

هر كس غیر از اسلام دینی انتخاب كند از او پذیرفته نخواهد شد.

و در مناجات حضرت موسی علیه السلام با پروردگار متعال به دلیل و علت این مطلب اشاره شده است ، در آنجا كه به خداوند متعال عرض می كند: پروردگارا! چرا امّت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برترین امّتهاست ؟

خداوند متعال می فرماید: «به خاطر ده خصلت : نماز و روزه و... و عاشورا». [2] .

در این حدیث قدسی خداوند سبحان یكی از دلایل برتری این امّت را «عاشورا» دانسته است ، چرا؟

دلیل این مطلب همان فرمایش رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است كه می فرمایند: «حسین از من است و من از حسینم ».

یعنی امّت من عظمت و مقام والای خود را به سبب فداكاری و شهادت حسین بن علی علیه السلام به دست آورده است . این شهادت فقط برای شیون و زاری و گریه نیست ، بلكه همه چیز اسلام از شهادت سیّدالشهدا علیه السلام سرچشمه می گیرد.

امّا متأسّفانه مسلمانان از این روز بزرگ استفاده كامل را نمی نمایند و فكر می كنند فقط با تشكیل مجالس و محافل حسینی و عزاداری بر آن سرور آزادگان وظیفه خود را انجام داده اند.

آری ، این روز پرشور روز گریه و مصیبت است ، آسمان و زمین ، جن ّ و انس ، ملائكه و انبیاء، پرندگان و چهارپایان ، ماهیان دریا و ذرّات هوا، همه و همه بر آن سرور كائنات گریه كرده و می كنند و به سبب همین عزاداری ها بسیاری از افراد جاهل و ناآگاه هدایت شده اند امّا وظیفه ما سنگین تر از این است . امروز كه غرب با سعی و تلاش فراوان فرهنگ فاسد خود را وارد كشورهای اسلامی نموده است و اسباب عقب ماندگی مسلمین را فراهم ساخته است ، وظیفه ماست كه با بهره وری از نور سیدالشّهدا علیه السلام قدم در آگاهی دادن مسلمانان و پرورش و تقویت افكار آنها و اتّحاد و همبستگی بین آنان برداریم .

و این كتاب شریف كه نوشته یكی از متفكّرین جهان تشیّع حضرت آیة اللّه العظمی سیّد محمّد حسینی شیرازی «اعلی اللّه تعالی درجاته » آن عالم زبردست و آن فقیه والا مقام شیعه است ، با دلسوزی و احساس مسؤلیّت فراوان وظایف ما را در این روز به ما معرّفی می كند، امیدواریم كه انشاءاللّه با از بین بردن مرزها بین یكدیگر و ایجاد روح اخوّت و برادری و اتّحاد دست به دست هم داده ، ریشه استكبار و كفر جهانی را بركَنیم و مقدّمات دولت حقّه حضرت حجّة بن الحسن العسكری «ارواحنا له الفداء» را فراهم نماییم .

و من اللّه التوفیق

سیّد حسن رضا جزایری

.


[1] سوره آل عمران آيه 85.

[2] مجمع البحرين مادّه عَشَرَ.